Με μία καλοκαιρινή και μία διαδικτύακη εκπαίδευση πραγματοποιείται φέτος για δεύτερη χρονιά το 1ο έτος εκπαίδευσης στην διευκόλυνση συλλογικών διαδικασιών. Με πολλές ώρες εκπαίδευσης και πρακτικής γίνεται εισαγωγή στα εργαλεία της διευκόλυνσης: εργαλεία για την διερεύνηση του πεδίου μίας ομάδας, για την επικοινωνία, την συναισθηματική διαχείριση, τον μετασχηματισμό συγκρούσεων, τη λήψη αποφάσεων και την αξιοποίηση της συλλογικής νοημοσύνης.
Η 2η χρονιά διοργάνωσης της εκπαίδευσης έρχεται με περισσότερους εκπαιδευτές, περισσότερη εμπειρία, ασύγχρονη πρακτική σε ομάδες πέρα από τις ώρες εκπαιδεύσεων και περισσότερη δομή στην οργάνωση.
Η εκπαίδευση αυτή είναι μία συλλογική εμπειρία και προσωπική ανάπτυξη ικανοτήτων στην διευκόλυνση ταυτόχρονα. Η εισαγωγή των εργαλείων σε κάθε ενότητα γίνεται με βιωματικό τρόπο οπότε οι συμμετέχουσες/ντες βιώνουν την εφαρμογή των εργαλείων υπό την καθοδήγηση του διευκολυντή. Παράλληλα, υπάρχει θεωρητική πλαισίωση της διαδικασίας με βιβλιογραφικές πηγές και παραπομπές για περεταίρω μελέτη και εφαρμογή. Μέσα από την εκπαίδευση χτίζεται μια κοινότητα πρακτικής που θα αλληλοστηρίξει τα μέλη της στην πρακτική της στις συλλογικότητες και ομάδες που μετέχει η κάθε μία/ένας.
Η ολοκληρωμένη εκπαίδευση πάνω στην διευκόλυνση διαρκεί τουλάχιστον 3 χρόνια. Η συνολική εκπαίδευση, πέραν του πρώτου χρόνου, έχει ως σκοπό την εκπαίδευση πάνω στον ρόλο της διευκολύντριας ομάδων. Η εκπαίδευση αυτή ακολουθεί τη δομή και το πρόγραμμα σπουδών της αντίστοιχης εκπαίδευσης που δίνεται στην Ισπανία και στην Ιταλία από τα ινστιτούτα διευκόλυνσης (https://iiface.org/, https://www.corsofacilitazione.it/). Το 2ο έτος θα πραγματοποιηθεί το 2024 με τους μαθητές του 2022 και του 2023, όπου οι μαθητές θα εμβαθύνουν στις ικανότητες και προκλήσεις του ρόλου ενός διευκολυντή.
.Οι εκπαιδεύσεις δίνονται σε έναν συνδυασμό συναντήσεων με φυσική παρουσία και μέσω διαδικτύου. Οι ακριβείς ημερομηνίες, ώρες εκπαίδευσης, τοποθεσία και θεματική των εκπαιδεύσεων για το 2023 ακολουθούν:
Μετά από κάθε εκπαίδευση, οι συμμετέχουσες λαμβάνουν σημειώσεις που θα πλαισιώνουν το περιεχόμενο της εκπαίδευσης και κάνουν πρακτική πάνω στις θεματικές
Οι ομάδες είναι ζωντανές και πολύπλοκες οντότητες και σε αυτές αναδύονται δυναμικές και διαδικασίες που πρέπει να κατανοηθούν από τα μέλη της. Οι ιδέες, τα συναισθήματα, οι σχέσεις σε μια ομάδα διαμορφώνουν το πεδίο της ομάδας.
Σε αυτή την ενότητα μαθαίνουμε θεωρητικά και πρακτικά (μέσω ασκήσεων), στο τι είναι η διευκόλυνση και πως σκιαγραφείται αυτό που αποκαλούμε “το πεδίο της ομάδας” και τι μπορούμε να καταφέρουμε αν φέρουμε συνειδητότητα σε αυτό.
Σε αυτήν την ενότητα χρησιμοποιούνται θεωρίες από το process work και εμπειρικές γνώσεις πάνω στην διευκόλυνση.
Το να προσέχουμε το σύστημα επικοινωνίας και τους κώδικες που χρησιμοποιούμε καθημερινά σημαίνει ότι έχουμε επίγνωση των συναισθημάτων, των σκέψεων, των κρίσεων μας. Σε αυτή την ενότητα προσεγγίζουμε το ερώτημα “πώς χρειάζεται να επικοινωνούμε? “ στο πλαίσιο μιας ομάδας. Βιώνουμε έναν τρόπο επικοινωνίας που μας επιτρέπει να εκφραζόμαστε και να ακούμε τους άλλους με ενσυναίσθηση και ανοιχτότητα, για να οικοδομήσουμε ένα πλαίσιο όπου μπορούμε να αντιμετωπίσουμε ακόμη και δύσκολα ζητήματα.
Σε αυτή την ενότητα χρησιμοποιούνται εργαλεία από την μη βίαιη επικοινωνία και το process work.
Ο άνθρωπος είναι (επίσης) ένα συναισθηματικό ον. Αυτή η διάσταση μας παρέχει έναν οδηγό και έναν τρόπο να γνωρίσουμε τον εαυτό μας. Σε αυτή την ενότητα μαθαίνουμε να αναγνωρίζουμε, να διακρίνουμε και να εκτιμούμε τα συναισθήματά μας και τα συναισθήματων των άλλων και να δημιουργούμε ομαδικούς χώρους όπου θα μπορούν αυτά να μοιράζονται και να διαχειρίζονται.
Σε αυτή την ενότητα χρησιμοποιούνται εργαλεία όπως το Zegg Forum.
Σε αυτή την ενότητα διερευνούμε τα θέματα της ισχύς, των προνομίων, των διαφορετικών ρόλων και της ηγεσίας. Όταν ζούμε τα προνόμιά μας με ασυνείδητο τρόπο, αυτό μας οδηγεί στην κατάχρηση της ισχύς μας, προκαλώντας πόνο και σύγκρουση. Η γνώση του πώς να διαχειριζόμαστε συνειδητά την ισχύ και τους διαφορετικούς ρόλους σε μία ομάδα είναι απαραίτητη για τη συμμετοχική ηγεσία.
Σε αυτή την ενότητα τα θεωρητικά πλαίσια προέρχονται από θεωρίες συμμετοχικής ηγεσίας, σοσιοκρατίας και process work.
Τι είναι η σύγκρουση και από πού προέρχεται; Τι ευκαιρίες για εξέλιξη και αλλαγή μας προσφέρει; Ποιες μπορεί να είναι οι στρατηγικές για την εξερεύνηση και τον μετασχηματισμό των συγκρούσεων; Το επίκεντρο αυτής της ενότητας είναι η διαχείριση συγκρούσεων ως ευκαιρία για αλλαγή που μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη της ομάδας. Χρησιμοποιούνται θεωρίες από το process work και τη συναλλακτική ανάλυση
Η δομή μιας ομάδας αποτελείται από συμφωνίες και ένα σύστημα διακυβέρνησης και λήψης αποφάσεων. Η γνώση των διαφορετικών τύπων δομών σας επιτρέπει να επιλέξετε το καλύτερο σύστημα λήψης αποφάσεων για μια δομή που υποστηρίζει τόσο την ομάδα όσο και τους ανθρώπους.
Σε αυτή την ενότητα, θεωρίες και εργαλεία έρχονται από την σοσιοκρατία και εμπειρικές γνώσεις στην διευκόλυνση.
Η συλλογική διερεύνηση είναι το μέρος όπου μπορεί να αναδυθεί το “νέο”. Σε αυτό τον τόπο δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για πρόσβαση στη συλλογική ευφυΐα και σοφία. Σε αυτή την ενότητα πειραματιζόμαστε με διαφορετικές τεχνικές συλλογικής διερεύνησης του “νέου” καθώς και με τα χαρακτηριστικά και τις ιδιαιτερότητές της κάθε τεχνικής ξεχωριστά.
Σε αυτή την ενότητα εισαγόμαστε σε εργαλεία όπως world cafe κ.α.
Συντονιστής εκπαιδευτής
Επαγγελματίας διευκολυντής/συνοδός ομάδων πιστοποιημένος από το iiface
Ενεργός σε ομάδες που συνδέονται με τον πολιτικό και οικολογικό αγώνα, έμεινε 12 χρόνια στο κατειλημμένο χωριό και οικοκοινότητα Lakabe στην Ισπανία, που έλαβε την εκπαίδευση ως πιστοποιημένος διευκολυντής από το IIFACe( Διεθνές Ινστιτούτο διευκόλυνσης και αλλαγής Ισπανίας). Συνοδεύει άτομα, σχέσεις και ομάδες αναμειγνύοντας το όραμα του για τον κοινωνικό μετασχηματισμό με ένα ευρύ φάσμα εργαλείων από διαφορετικούς κλάδους όπως η συστημική αναπαράσταση, process work, η εργασία με τα όνειρα και το Zegg Forum. Τα τελευταία 5 χρόνια αναλαμβάνει εκπαιδεύσεις στη διευκόλυνση στην Ιταλία και στην Ισπανία. Είναι συνιδρυτής της Ακαδημίας της Διευκόλυνσης στην Ιταλία και διευκολύνει ενεργά ομάδες και κοινότητες σε Ισπανία, Ιταλία και Ελλάδα.
Βοηθοί εκπαιδευτές/τριες
Εκπαιδευτής κοινωνικής περμακουλτούρας, σχεδιαστής και διευκολυντής, communitylab.gr
Συνδέει το έργο του με την έννοια της αναγεννητικότητας φυσικών και κοινωνικών οικο-συστημάτων. Τον ενδιαφέρει η διευκόλυνση ως εργαλείο χτισίματος κοινότητας. Φέρνει την εμπειριά του στην ενότητα δομή και λήψης αποφάσεων με την σοσιοκρατία 3.0 (sociocracy30.org), μια εργαλειοθήκη για αποδοτική και κυκλική οργάνωση.
Οι εκπαιδεύσεις θεωρούνται συμπληρωματικές μεταξύ τους αλλα μπορούν να παρακολουθηθούν και ανεξάρτητα. Μεγάλο μέρος της εκπαίδευσης γίνεται βιωματικά χρησιμοποιώντας παραδείγματα της ίδιας της ομάδας της εκπαίδευσης, εμβαθύνοντας όλο και περισσότερο στις σχέσεις των συμμετεχόντων. Οπότε σαν διοργανωτές είμαστε ανοιχτοί σε περιορισμένες νεες συμμετοχές κατα τη διάρκεια του κύκλου εκπαιδεύσεων. Ωστόσο σας παροτρύνουμε να ακολουθήσετε όλο τον κύκλο εκπαιδεύσεων για να λάβετε σφαιρική γνώση για το τι είναι διευκόλυνση συλλογικών διαδικασιών. Αν χάσετε κάποιες εκπαιδεύσεις σε έναν κύκλο εκπαίδευσης, έχετε την δυνατότητα να τις παρακουλουθήσετε σε κάποιον επόμενο κύκλο άλλης χρονιάς.
Το 2ο έτος της εκπαίδευσης που θα πραγματοποιηθεί το 2024, περιελαμβάνει άλλες 90-100 ώρες εκπαίδευσης με φυσική παρουσία με τον εκπαιδευτή κατά τις οποίες οι συμμετέχοντες δοκιμάζουν να διευκολύνουν διεργασίες της ομάδας σε προστατευμένο πλαίσιο. Επιπλέον περιέχει 3 προσωπικές (ηλεκτρονικές) μεντορίες με τον εκπαιδευτή πάνω στην προσωπική εξέλιξη του εκπαιδευόμενου στην διευκόλυνση.
Στο 2ο έτος εκπαίδευσης μπορούν να λάβουν μέρος συμμετέχουσες/οντες προηγουμένων χρονιών.
Θα λάβετε πιστοποιήση υπογεγραμμένη από τον πιστοποιημένο εκπαιδευτή Στάθη Μαυρίδη για τις ενότητες που έχετε παρακολουθήσει.
Μπορείτε να εγγραφείτε στην αντίστοιχη σελίδα του μενού “Εγγραφή”
Εγγραφή!